5 tips för hur man använder LinkedIn som ett verktyg för marknadsföring
LinkedIn är ett av de mest värdefulla verktygen för marknadsföring som finns idag. Detta beror på det faktum att LinkedIn ger dig möjlighet att nå ut till en mycket bred och varierad publik. Medan andra sociala medier ofta riktar sig mot en specifik målgrupp, kan LinkedIn användas av alla typer av företag och organisationer. Dessutom är LinkedIn ett mycket kraftfullt sätt att bygga upp ett starkt varumärke. Genom att lägga till relevant information om ditt företag på din profil, samt dela blogginlägg och artiklar som är relaterade till ditt bransch, kan du snabbt skapa ett gott rykte för ditt varumärke bland dina kolleger och konkurrenter.
Här är fem tips som hjälper dig att använda LinkedIn effektivare:
1) Fyll i din profil fullständigt – Nuförtiden tar det bara en liten Google-sökning för potentiella kunder (eller arbetsgivare) att ta reda på mer information om dig och ditt företag. Se till att du har lagt in all relevant information om både dig själv och ditt bolag på din profil, inklusive en professionell bild, så potentialen kunder vet vem de pratar med. Att ha en bra profilbild är extra viktigt på LinkedIn då det inte finns någon plats för logotyper – endast personliga bilder visas huvudsakligen.
2) Ladda upp flera bilder – En bild säger mer än tusen ord – S especially on social media sites like LinkedIn where people are constantly bombarded with text and articles to read. You can make your profile more visually appealing and engaging by adding photos that are related to your industry or business. For example, if you’re a photographer, you could add some of your best photos as part of your profile; or if you’re in the food business, you could add photos of some of your most popular dishes.
In addition to adding pictures to your own profile page, you can also create photo albums which can be used to showcase specific products or services that you offer. These photo albums appear on your company’s page as well as on the pages of any employees who have shared them; this helps to increase the visibility of your brand and product offerings.
You can also use photos to create visual interest in blog posts or articles that you share on LinkedIn; simply add a relevant photo along with your text update for greater impact.
3) delta i grupper – Det finns tusentals olika grupper på LinkedIn dedikerade till olika branscher och intressen . Genom att delta i olika grupper kan du engagera sig i diskussioner med experter från din bransch samtidigt visa upp din expertis genom att svara på frågor friskforskar . Du kan delta i grupper som redan existerar , eller skapa Din egna grupp baserat run
Skapa ett gott intryck med din profil
Först och främst, se till att ha en ren och professionell bild på din profil. Detta kan verka som en no-brainer, men det är förvånansvärt ofta folk har otrevliga eller slarviga bilder av sig själva på sina profiler. En bra profilbild är nyckeln till ett gott intryck.
Se sedan till att skriva en kort och snygg bio om dig själv. Inga behöver veta alla detaljer om ditt liv, men ge dem lite information om vem du är, vad du jobbar med och vad du gillar att göra på fritiden. Ett tips är att vara positiv i din bio – ingen vill läsa en massa negativa saker!
Sist men inte minst, se till att hålla din profil uppdaterad och aktiv. Om du bara loggar in ibland och aldrig uppdaterar någonting, kommer människor snart slutar titta på den helt enkelt. Försök posta regelbundet (inte för ofta dock) och interagera med andra användare genom att kommentera deras inlägg eller starta diskussioner i grupper/forum etc. Ett aktivt socialt liv online visar andra användare att du är engagerad i sajten/appen – vilket leder till ett gott intryck!
Använd inlägg för att nå ut till dina kontakter
Under tiden som du jobbar med ditt företag och bygger upp ett rykte, är det viktigt att nå ut till så många människor som möjligt. Detta kan göras på flera olika sätt, men ett av de bästa är genom inlägg. Med hjälp av inlägg kan du snabbt och enkelt nå ut till alla dina kontakter samtidigt. Det finns ingen gräns för hur mycket eller hur ofta du postar, men se till att det alltid är relevant information som dina kontakter vill ha.
Gör research för att hitta rätt målgrupp
För att kunna hitta rätt målgrupp för en produkt eller tjänst, är det viktigt att göra research. Det finns olika sätt att gå tillväga för att komma fram till vilka personer som är intresserade av just den här produkten eller tjänsten. En del saker man kan ta hänsyn till är exempelvis: var personerna bor, hur mycket pengar de har, vilka intressen de har och i vilken ålderstranche de ligger.
Det finns idag flera olika verktyg för att göra research om målgrupper. Ett mycket användbart verktyg är internet, då man på nätet kan hitta information om nästan allting. Andra alternativ är exempelvis undersökningar och tester, då man via frågor kan få reda på mer specifika saker om personernas behov och intressen. Genom research kan man alltså komma fram till vem som passar som målgrupp för just den här produkten eller tj
Utnyttja LinkedIn-reklam som ett verktyg för marknadsföring
För företag och organisationer är det alltid viktigt att hitta nya och effektiva metoder för marknadsföring. Ett bra sätt att göra detta är genom LinkedIn-reklam. Detta verktyg kan vara mycket användbart, eftersom LinkedIn har många aktiva användare som är redo att interagera med ditt innehåll. Dessutom är LinkedIn en plattform som ger relevant information till dina potentiella kunder, vilket gör den perfekt för marknadsföring av olika typer av produkter och tjänster.
Engagera dig i relevanta grupper och diskussioner
En av de bästa sätten att engagera sig i relevanta grupper och diskussioner är att ansluta sig till en online-community som handlar om ett intresseområde man har. Detta kan göras genom olika sociala medier, forum och webbplatser. När man väl är aktiv i dessa online-grupper finns det många sätt man kan bidra med sin kunskap och erfarenhet till andra användare. Man kan delta i olika diskussioner, svara på frågor, dela resurser och mycket mer. Genom att hjälpa andra användare blir man ofta själv hjälpt när det kommer till ens egna intresseområden. Det är alltid bra att ha flera kunskapskällor när det gäller ett specifikt intresseområde, och online-communities är ett fantastiskt stöd för detta.